B-Talk: Een drukke leefstijl, sporten & diëten, hoe dan?!

Nu ik terug denk aan mijn wedstrijd periode, besef ik mij dat het best wel knap is hoe ik dit heb gedaan. Ik bedoel, 40 uur werken bij AB Oost, mijn eigen bedrijf runnen, 1,5uur per dag trainen (en ja ook nog eens cardio doen) en op een streng dieet zijn.

 

 

De mensen die hun doel helder voor ogen hebben, herkennen zich hier vast in, ze weten dat ze hun doel hoe dan ook gaan halen, linksom of rechtsom. Ik had maar 1 doel, en dat was mijn shape zodanig verbeteren zodat ik mijzelf hierover zou verbazen. Dat is gelukt, Nederlands kampioen en internationaal winnen doe je niet zomaar. Daar moet je wat voor doen, daar moet je keuzes voor maken en een goede mindset voor hebben. 

Stel, je doel is afvallen

Dan zijn er 3 dingen essentieel: Krachttraining, voeding en een goede coach.

1.      Krachttraining: Een persoonlijk trainingsplan is belangrijk! Iedereen is anders, denk aan; startpunt, gewicht, doel, blessures, etc.

2.      Voeding: Een voedingsplan die rekening houdt met jouw doelen (afvallen, aankomen, strakker worden, duursport, krachtsport. Maar ook met wat jij lekker vindt, jouw eetmomenten, allergieën, etc.

3.      Coach: Een coach is belangrijk voor de helicopter-view. Daarnaast moet een coach weten te motiveren, kennis hebben over voeding en training (duuhhhh zul je zeggen, maar dit is niet vanzelfsprekend) en naar jou luisteren.

 

Het is belangrijk dat de ‘drive’ om een doel te halen uit jezelf komt. Bij mij was dit destijds met mijn wedstrijden dat ik, vooral de eerste en tweede wedstrijd, niet tevreden was over mijn shape. Ik was gebrand op een goede shape waar ik tevreden mee zou zijn, dit was mijn doel!

 

 

Als je een doel zo scherp voor ogen hebt, dan maak je vanzelf de juiste prioriteiten. Training gaat dan voor ALLES. Mijn dagen draaide om trainen, goed slapen en trouw blijven aan mijn dieet. 

Heb je juist moeite om die balans te vinden?

Probeer dan eens je dagen te plannen… “Hoe dan?” hoor ik je denken. Nou heel simpel: pak een agenda en blok daar de dagen in dat je gaat trainen. Doe dit ook, en hou jezelf hieraan!

 

 

Als je het niet leuk vindt om alleen te gaan, zorg dan dat je een vriendin of vriend mee neemt en hou elkaar eraan, zet er wat tegenover als diegene niet kan of afhaakt. 

En het dieet, hoe doe je dat dan?

Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor je dieet. Haal alleen de producten in huis die nodig zijn voor je dieet. Ga dus geen pepernoten, chocola, en andere rotzooi in huis halen want geloof me, dit gaat gewoon op! En iemand die 1 pepernoot kan eten en dan de zak weer netjes terugleggen in de kast die moet ik nog ontmoeten dus nee, gewoon niet aan beginnen.

 

Hoe hou je dit vol in godsnaam? Ok ok, 1 keer per week een cheatmeal is te overzien.

 

Want stel je eet 4 maaltijden per dag keer 7 dagen per week = 28 maaltijden per week. Die ene cheatmaaltijd* per week kan heus geen kwaad (*Cheatmaaltijd = 2-3 keer zoveel kcal als je normale maaltijd). De cheat hieronder wil iedereen, maar is iets too much.. ;)

Is een coach dan écht nodig?

Tenzij je zelf veel kennis hebt van voeding en training is dit wellicht niet per se nodig, maar de meeste mensen weten niet wat hun macro’s zijn, weten niet hoe ze om een blessure heen kunnen trainen of hoe ze in hemelsnaam hun doel kunnen behalen zonder zichzelf uit te hongeren. Kijk, en dán is een goede coach wel handig.

 

Helemaal in het begin van mijn hersenspinsels om een wedstrijd te gaan doen, vond ik het wel nodig om een coach te zoeken die mij kon begeleiden naar een wedstrijd toe. Ook ik zag dat als een stok achter de deur. Iemand die met mij meekeek of het allemaal wel goed zou gaan en mij advies kon geven waar nodig (training, voeding en leefstijl).

Ik had mijn diploma’s allang op zak van personal trainer en was destijds de Bayesian Bodybuilding cursus van Menno Henselmans (die mij later ook is gaan coachen en in de top-10 beste fitness coaches staat) gaan doen. Dus ik wist al wel het een en ander van training en voeding af.

 

Wist je trouwens dat iedereen zich Personal Trainer of Coach mag noemen?

Dit is namelijk een vrij beroep. Er zijn veel ‘coaches’ die zich coach noemen maar niet eens papieren hebben, waarbij vanzelfsprekend de kennis ook flink achterloopt. Een slechte zaak dus en het kan echt meer kapot maken dan je lief is. Niet doen dus!

 

Mocht je dus op zoek zijn naar een coach, is het belangrijk om te kijken/vragen naar diploma’s, cursussen en de betrouwbaarheid van iemands kennis. Maar natuurlijk is het ook belangrijk dat je een ‘klik’ hebt met je coach.


Daarnaast is het altijd handig om de ervaringen van voorgangers te lezen, wil je die van Bodify weten? Lees ze dan hier;  https://www.bodify.nl/succesverhalen/

 

Heb jij een doel in gedachte en wil je een eerlijk advies?

Plan dan nu alvast een vrijblijvend intro gesprek in en zet hiermee de eerste stap; Bernice@bodify.nl

 

Fijne dag fitties,

 

 

Greetzz Bernice

Commentaar schrijven

Commentaren: 0