Progressie aan de andere kant van de Contest Prep

14-10 – Terwijl coach Bernice in voorbereiding naar haar wedstrijd niet onterecht alle aandacht krijgt, traint coach Mathias natuurlijk ook nog! In deze blog lees je hoe hij eigenlijk mee doet met de wedstrijdvoorbereiding, zonder een wedstrijd in het vooruitzicht te hebben. Ook lees je hoe hij niet alleen sterker is dan ooit te voren, maar ook nog eens droger dan ooit te voren, allemaal zonder te erg af te moeten zien!

Mathias traint nu inmiddels 7 jaar, waarvan de laatste 4 jaar écht serieus zijn. Zijn doel is om door middel van kennis maximale resultaten te behalen, door telkens weer net dat beetje extra te vinden om weer een stap vooruit te maken.

 

Wedstrijdvoorbereiding zonder een wedstrijd in het vooruitzicht, hoe zit dat?

 

“Toen Bernice eenmaal had besloten om in Oktober mee te gaan doen met de Enercup was het doel snel duidelijk: 5 maanden lang cutten om haar beste shape ooit te bereiken en een conditionering neer te zetten waar je ‘u’ tegen zegt. In eerste instantie zou ik haar gaan coachen, maar omdat we van mening waren dat zowel privé partner als coach zijn geen goede combi was, hebben we besloten een externe coach erbij te zoeken. Dit is Richard Bell van Bell Coaching geworden en kort na het eerste contact ging Bernice van start met haar prep. Het resultaat? Bernice begon haar transformatie en al snel begon ik mezelf slechter en slechter te voelen.

Waarom ik me zo slecht begon te voelen? Ik was zelf nog volop aan het bulken en om dan vervolgens te zien hoe snel Bernice vet verbrandde en haar shape verbeterde was voor mijzelf een reden om dit achterna te gaan! Zodoende stelde ik voor mezelf een plan samen met als doel: maximaal spierbehoud en mijn laagste vetpercentage ooit. Een aantal jaar eerder had ik op 9,3% gezeten, dus dit moest verbroken worden!”

 

 

How’s It Going?

 

“In de afgelopen jaren heb ik enorm veel kennis bijgeleerd vergeleken met de laatste keer dat ik zo laag in vetpercentage ben gekomen. Echter moest de theorie natuurlijk ook op de proef gesteld worden, dus tijd om het in de praktijk te gaan testen! Ik heb mijn eigen voedings- en trainingsplan samengesteld en alle variabelen zo goed mogelijk geoptimaliseerd. Het resultaat na inmiddels 18 weken cutten? Ongeveer 11 kilo lichter, van 92 kg naar 81 kg, met momenteel een vetpercentage van 7%! Doel behaald zou je zeggen, ruim twee procent lager dan mijn eigen ‘record’!

 

Fout. Toen ik de 9,3% aantikte in het verleden ging dit met pijn en moeite. Ik zat laag in voeding, deed veel cardio, mijn krachtstatistieken waren flink gekelderd en mijn energiepeil en humeur waren beiden niet al te best.

 

Hoe gaat dit vandaag de dag? Ik doe 0 cardio, mijn kracht is de afgelopen 18 weken alleen maar toegenomen, op een milde overbelasting van mijn knie na (wat weer beter is!) ben ik blessurevrij en het mooiste van alles: gemiddeld gezien krijg ik 2800 kcal per dag binnen. Met andere woorden geen enkele reden om te stoppen met cutten, want het resultaat gaat perfect, iedere week is er progressie te zien en mentaal en fysiek is het prima vol te houden.

 

 

Omdat Bernice haar voorbereiding doortrekt tot de Iron Maiden begin November heb ik besloten ook nog door te gaan. Het doel? Proberen wedstrijdshape te bereiken! Dit uit zich niet in cijfertjes, maar in een aantal visuele kenmerken. Denk aan strepen in de bovenbenen, borst en schouders, zichtbaarheid van de hamstrings, billen en onderrug en vasculariteit overal! Daarna zal ik me gaan focussen op een lean bulk waarbij ik met minimale vettoename spiermassa op wil gaan bouwen.”


 

Sterker worden terwijl je vet verliest, hoe kan dat??

 

“Het is een grote misvatting dat je niet sterker kunt worden (of spiermassa op kunt bouwen) terwijl je vet verliest. De meeste mensen lukt het inderdaad niet en dit heeft zowel een fysieke als mentale reden.

 

De fysieke reden is simpel: Men wil afvallen en dit moet direct extreem, dus de calorieën dalen tot belachelijk lage niveaus, daar bovenop wordt flink wat gecardio’t en bij de krachttraining worden de herhalingen verhoogd want dat zou beter zijn voor de verbranding. Resultaat: Spierverlies gaat sneller dan je bij kunt houden, kracht keldert enorm en energie is niet meer bestaand. Het voorgaande wordt vaak gevolgd door motivatieproblemen, iets wat ook niet meewerkt.

 

De mentale reden weegt minstens zo zwaar: Men gaat ‘op dieet’ en stelt zich daarbij direct anders in. Puur om de gedachte van het op dieet zijn, neemt hongergevoel toe, voel je jezelf vermoeider dan gebruikelijk, ervaar je de krachttrainingen als zwaarder en gaat simpel gezegd alles minder goed dan normaal. Het is makkelijk om te denken dat dit een fysieke oorzaak heeft, maar vaak is niets minder waar. Het feit dat jij jezelf vanaf dag 1 de grond in praat en zwak instelt gaat niet bijdragen aan sterke resultaten.

 

De oplossing voor bovenstaande punten is een sterke mindset, een zorgvuldig samengesteld voedingsplan waarbij je niet té laag zit en training afgestemd op je trainingsstatus, herstel en voeding. Wanneer alle factoren op elkaar afgestemd zijn is het prima mogelijk om blijvend progressie te maken en zelfs spiermassa op te bouwen tijdens het cutten, ook wanneer je al verder gevorderd bent!”

 

 

 

 

Commentaar schrijven

Commentaren: 0