De Peak Week: Winst of middelmatigheid

Terwijl de voorbereiding voor een fysieke wedstrijd, in het geval van Bernice de Body Fitness-klasse, voor een groot deel overeen komt met ‘normaal’ trainen en gezond eten zoals jij dit waarschijnlijk ook doet, komt er ook een hele nieuwe kant bij kijken. Natuurlijk is het dieet tergend zwaar en is het iets waar je maandenlang dag in, dag uit mee bezig bent. Natuurlijk zijn de trainingen slopend en hik je iedere keer weer op tegen dat moment dat je wéér zwaarder moet gaan. Natuurlijk moet je enorm veel (leuke) dingen laten voor wat het is, omdat jouw gezonde leefstijl en voldoende slaap voorop staat. Maar waar wedstrijdvoorbereiding, behalve het poseren, écht in verschilt, is de ‘Peak Week’. 

 

Factoren van een goede fysiek

Normaal gesproken zijn er twee factoren het allerbelangrijkst om er ‘goed’ uit te zien, namelijk 1) voldoende spiermassa en 2) een laag genoeg vetpercentage. Hier komen natuurlijk nog allerlei zaken bij zoals symmetrie, proporties, de vorm van je spierbuiken, belijning en vasculariteit, om maar een aantal dingen te noemen, maar dat is voor dit artikel niet relevant. Voldoende spiermassa en een laag vetpercentage bereik je door de juiste training, voeding en leefstijl terwijl er vaak nadruk op één van beiden wordt gelegd door middel van ‘bulken’ (fases van spieropbouw) en ‘cutten’ (fases van vetverlies). In aanloop naar een wedstrijd, de ‘pre-contest’ fase, ligt de nadruk doorgaans op het cutten, zodat je een zo laag mogelijk  vetpercentage bereikt met maximaal behoud van spiermassa.

Behalve deze twee factoren zijn er echter nog meer factoren die normaal gesproken niet zo van belang zijn, maar des te belangrijker zijn als het aankomt op een wedstrijd. Dit zijn 1) glycogeenvoorraden, 2) vochtbalans en 3) vasculariteit. Dit zijn alle drie factoren die met de juiste voedingsstrategieën gemanipuleerd kunnen worden zodat jij bovenop je ‘normale’ look extra volheid en hardheid creëert, zodat je fysiek er op zijn allerbest uitziet en je bijna van het podium knalt!

 

Dus wat is nu die Peak Week?

De Peak Week is de week in aanloop naar de wedstrijd (of fotoshoot) waarbij alle strategieën worden ingezet om net die extra uit je fysiek te halen, wat op het wedstrijdpodium het verschil kan maken tussen winst of een middelmatige plek! Je vet- en spiermassa zal in de laatste week niet meer drastisch veranderen, maar wél kan jij de laatste week enorm veel verschil maken op het gebied van vocht, glycogeen en vasculariteit.

 

Waarom is zo’n peak week nu nodig? Wanneer jij maandenlang een dieet hebt gevolgd is de kans groot dat je energie-inname tot erg lage waardes is gedaald om het gewenste vetpercentage te bereiken. Deze lage energie-inname zal naast het lage vetpercentage ook als gevolg hebben dat jij ‘leeg’ bent, je glycogeen (opslag van koolhydraten)-waarden in je spierweefsel zal lager zijn dan optimaal.  Waarschijnlijk heb je ook moeite met het krijgen van een goede pomp, wat je vasculariteit (zichtbaarheid van aders) nadelig kan beïnvloeden. Tot slot kun je nog weinig vet hebben, wanneer je vocht vasthoudt komt je lichaam op het podium alsnog niet goed tot zijn recht! Door middel van een Peak Week worden deze factoren geoptimaliseerd!

 

Alhoewel alles tot dusver erg positief klinkt heeft de peak week ook een keerzijde. Vaak worden deze strategieën ingezet zonder enige test voorafgaand de wedstrijd, omdat hier simpelweg geen tijd meer voor is. De peak week en bijbehorende strategieën worden dan gebruikt om een fysiek dat  eigenlijk niet klaar is voor de wedstrijd te redden. In dat geval heb ik slecht nieuws voor je: dat gaat niet gebeuren. Terwijl deze strategieën een goed fysiek extreem goed kunnen maken, heeft het maar een matige invloed wanneer je niet droog genoeg bent. De andere keerzijde is dat wanneer je niet test, je geen idee hebt wat het effect gaat zijn. Vaak genoeg komt het voor dat iemand té veel koolhydraten laadt, hierdoor vocht gaat vasthouden en vervolgens op het podium staat alsof die 8-weeks out is, niet een resultaat waar je maandenlang voor hebt gewerkt dus…

 

 

Koolhydraten: Niet de vijand

Koolhydraten worden vaak bestempeld als de boosdoener wanneer het aankomt op vetopslag. Suiker zou je dik maken, koolhydraten stimuleren insuline en houden daardoor vetverlies tegen en zo zijn er nog een hoop mythes over koolhydraten. Dat is echter niet de inhoud van dit artikel, maar één ding wat wél zeker is, is dat koolhydraten je look enorm kunnen verbeteren!

 

Dit wordt gerealiseerd door glycogeen depletie en glycogeen laden. Je lichaam bevat een bepaalde voorraad glycogeen dat normaal gesproken wordt opgeslagen, voornamelijk in je lever en in je spierweefsel. Samen met iedere gram glycogeen wordt daarnaast ~3 gram vocht opgeslagen. Het lichaam van iemand die 68 kilo weegt bevat ongeveer zo’n 350 gram spierglycogeen, in combinatie met het vocht kan dit dus een aanzienlijk verschil maken in hoe ‘vol’ iemand is.

 

Door middel van depletie en laden wordt supercompensatie bereikt. Dit houdt in dat je hogere waardes dan normaal weet te bereiken, waardoor je spierweefsel dus simpel gezegd voller raakt dan normaal. Bij extreem lage vetpercentages geeft dit je fysiek een extra volle look, doordat iedere spiergroep er maximaal uitkomt!

 

Vochtbalans: Droger dan de sahara

De vochtbalans is normaal iets waar je jezelf niet druk om hoeft te maken, echter verandert dit wanneer je op extreem lage vetpercentages komt. In dit stadium kan je vochtbalans het verschil maken tussen een granietharde look of een uiterlijk alsof je het dieet totaal vergeten bent. Waar koolhydraten laden voordelig is voor je spiervolheid, wil je tegelijkertijd ook voorkomen dat het vocht onderhuids opgeslagen wordt, omdat dan het hele voordeel van het laden verdwijnt!

 

Door middel van vochtmanipulatie wil je dus het beste van beide werelden bereiken: minimale onderhuidse vochtretentie en maximale vochtopslag in de spiercellen, waardoor je een beeld krijgt van flinterdunne huid die strak over de spieren is gespannen.

Dit alles trekt echter ook weer risico’s met zich mee… Doe je het verkeerd? Dan loop je het risico helemaal leeg, of juist zo vochtig als een zwembad op het podium te staan!

 

Vasculariteit: Let It Pop!

Wat maakt een fysiek nou helemaal af? Juist! Een goede pomp, aders, dwarsstrepen en keiharde separatie! Door simpelweg een goede pomp te krijgen met krachttraining kan al een wereld van verschil maken voor je uiterlijk, maar door de juiste voeding en supplementen te consumeren kan dit verschil nóg groter worden!

 

De dag van de wedstrijd is het daarom essentieel om exact duidelijk te hebben wat je gaat eten, in welke hoeveelheden en wat het effect is van ieder afzonderlijk product op je uiterlijk. Het laatste dat je wil is namelijk dat je een opgezette buik krijgt door gasvorming, vocht vast gaat houden en vasoconstrictie (het samenknijpen van bloedvaten, waardoor aders minder uitkomen) in plaats van vasodilatatie. Zoals met alles: experimenteer en ontdek wat voor jou werkt, want het moment van de wedstrijd is maar één keer en kun je niet overdoen!

 

Putting It Together!

Dat zijn de drie aanvullende factoren voor het laten knallen van je fysiek in een notendop! Wanneer je spiermassa en vetpercentage in check zijn, kan je hiermee écht het verschil maken. Bernice gaat de komende weken zeker nog trial runs doen om het effect van verschillende methodes te peilen, houd onze Facebookpagina en website dus goed in de gaten!

Speel je met het idee om zelf een wedstrijd te gaan doen? Maar weet je niet of je er klaar voor bent, of wat er allemaal bij komt kijken? Neem contact op met Bodify voor een eerlijk, vrijblijvend intro-gesprek en wij helpen je zo goed mogelijk!

 

Commentaar schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Bas medze (zondag, 11 september 2016 11:04)

    Interessant stuk bodify en ja ga jullie zeker blijven volgen in de weg naar 2 oktober!!! Succes bernice en geniet van je moment straks!! :)