5 Redenen Waarom One-Size Fits All Voedingsschema’s Niet Werken!

Tegenwoordig kom je ze overal tegen, in tijdschriften, op websites, op social media, op pagina’s van je favoriete atleet, fitness-gerelateerde forums en waarschijnlijk op nog véél meer plekken!

 

Juist, we hebben het over de kant-en-klare, one-size fits all voedingsschema’s! Het klinkt natuurlijk te mooi om waar te zijn, een voedingsschema die je alleen maar hoeft te downloaden, uit te printen en waarmee je vervolgens van start kan gaan om eindelijk die overtollige kilo’s kwijt te raken of om spiermassa op te bouwen.. zonder ongewenste vettoename natuurlijk.

 

 

Helaas is dit meestal ook te mooi om waar te zijn, maar waarom dan? In deze blog vertellen wij je 5 redenen waarom kant-en-klare voedingsschema’s niet werken!

#1. Jij weegt niet evenveel als je favoriete atleet

Iets wat nogal eens vergeten wordt is dat je lichaamscompositie voor een erg groot deel bepaalt hoe je voeding eruit moet zien. Hoe logisch het misschien ook klinkt, moet iemand met een hoger lichaamsgewicht normaal gesproken meer eten dan iemand met een lager lichaamsgewicht, of diegene nou aan wil komen of af wil vallen. Dit houdt natuurlijk enkel rekening met lichaamsgewicht, maar je vetvrije massa, wat voor een groot deel uit spiermassa bestaat, zegt misschien wel nog meer over je energieverbruik. Naarmate je meer spiermassa opbouwt stijgt je energieverbruik, waarmee rekening gehouden moet worden in je voeding.

 

#2. Leefstijl bepaalt alles

“Ik snap er niks van, hij/zij eet de hele dag door, traint maar drie keer per week en komt toch geen grammetje vet aan! Hij/zij moet wel een veel snellere stofwisseling hebben dan mij!”

 

Het bovenstaande is iets wat je regelmatig hoort wanneer het aankomt op afvallen, iedereen kent wel die vriend of vriendin die altijd slank blijft, wat diegene ook eet. Een belangrijke factor waarmee in dat geval rekening gehouden moet worden is leefstijl. Ondanks dat degene in het bovenstaande voorbeeld ‘maar’ drie keer per week traint, kan het zomaar zijn dat diegene werkt als bouwvakker en daardoor lange, actieve werkdagen heeft en daarna ervoor zorgt dat hij lange nachten slaapt en weinig stress heeft. Vergelijk dit met jezelf als je voornamelijk zittend werk hebt, altijd met de auto naar het werk gaat, je jezelf mentaal helemaal opvreet door de stress en je door kinderen, familie, vrienden en hobby’s eigenlijk nooit aan de 8 uur slaap komt.

 

Er wordt vaak niet bij stilgestaan, maar dit zijn allemaal zaken die een enorm grote invloed hebben op je energieverbruik. Natuurlijk kan de stofwisseling tussen personen wisselen, maar vaak is het beter om eerst naar andere factoren te kijken.

 

#3. Trainen = Eten

Kant-en-klare voedingsschema’s houden zelden rekening met je training. Er wordt uitgegaan van een vast voedingspatroon voor iedere dag, ongeacht of je op die dag traint of niet. Hoe vaak en hoe lang je per week traint heeft een grote invloed op je energiebehoefte en natuurlijk speelt ook je lichaamsgewicht hier weer een rol in.

 

Niet alleen hoe vaak en hoe lang je traint heeft invloed op je voeding, maar ook hoe gevorderd je bent speelt een erg grote rol. Naarmate je gevorderder raakt en dichter in de buurt van je genetische potentieel komt, wordt het steeds belangrijker dat je voeding tot in de puntjes is uitgewerkt om het lichaam op de juiste momenten van de juiste voedingsstoffen te voorzien.

 

#4. Volhouden is cruciaal

Een one-size fits all programma is een weergave van hoe de schrijver/atleet denkt dat het optimale voedingsschema (voor hem of haar) eruit ziet. Nu hoor ik je denken: “maar ik wil er als hem/haar uitzien, dus moet ik ook zo eten! Toch? “. Dit kun je natuurlijk proberen, maar een enorm belangrijke factor bij het behalen van je doel, is het behouden van motivatie! Vraag jezelf vervolgens eens af hoe je in godsnaam je motivatie gaat behouden als je dag in, dag uit, een voedingsschema gaat volgen waarbij je producten moet eten die je niet graag eet (of die wellicht niet eens verkrijgbaar zijn bij jou in de buurt), op eetmomenten die je slecht uitkomen en zonder een enkele vorm van progressie in je voeding. Bij een kant-en-klaar voedingsschema blijf je altijd met de vragen zitten: waarmee kan ik product X vervangen? Kan ik niet wat schuiven met de maaltijden? Wat moet ik doen als mijn gewichtsverlies stagneert?

 

Een op maat gemaakt voedingsplan maakt de perfecte combinatie tussen jouw persoonlijke voorkeuren en de meest optimale situatie, zodat jij een voedingsplan volgt die de gewenste resultaten oplevert, terwijl je niet eens het idee hebt dat je aan het diëten bent en dit resultaat ook nog eens op de lange termijn vol kunt houden doordat je weet wat je aan moet passen. Bij veel diëten lukt het mensen nog wel om gewicht te verliezen, maar om het streefgewicht op de lange termijn vol te houden blijkt voor de meesten veel lastiger! Bodify doet er alles aan om jou een plan te verzorgen waarmee je resultaat op de lange termijn krijgt!

 

#5. To carb or not to carb?

Als er tegenwoordig een zondebok aangewezen moet worden op het gebied van voeding, dan is het wel de macronutriënt koolhydraten. In vrijwel ieder dieet en voedingsschema om af te vallen kom je tegen dat je de koolhydraten (meestal in de vormen brood, rijst, pasta en aardappels) drastisch moet minderen om het gewenste resultaat te behalen, zonder dat er ook maar op welke manier dan ook naar iemands persoonlijke situatie wordt gekeken.

 

Zo zijn er verschillende factoren die invloed hebben op hoeveel koolhydraten jij nodig hebt of tolereert. Onder andere je vetpercentage zegt vaak veel over hoeveel koolhydraten je lichaam tolereert, op basis daarvan zouden dan ook aanpassingen gedaan moeten worden. Om nog maar niet te spreken over je activiteitsniveau. Mensen die de gehele dag inactief zijn zullen logischerwijs veel beter om kunnen gaan met een dieet laag in koolhydraten, in tegenstelling tot iemand die de hele dag te been is en er van houdt om ’s avonds een uur of 2 te gaan fietsen. Tot slot is punt 4 ook enorm belangrijk voor je koolhydraatbehoefte, want wat heb je aan ‘het perfecte dieet’ als je het niet langer dan een week vol kunt houden omdat het je mentaal opbreekt?

 

En dat zijn 5 belangrijke redenen waarom de one-size fits all voedingsschema’s die je overal vindt jou waarschijnlijk niet gaan helpen met het behalen van je doelen! Bodify maakt gebruik van een uitgebreide intake waarmee alle factoren in kaart worden gebracht die ervoor zorgen dat jij een optimaal afgestemd voedingsplan  ontvangt, waarmee je resultaat behaalt, op een manier die bij jou past!

 

Commentaar schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Loma Shumway (zondag, 05 februari 2017 23:54)


    I feel that is one of the such a lot important information for me. And i am happy studying your article. But should remark on some basic things, The site style is ideal, the articles is really great : D. Excellent task, cheers