Round-up: Supplementen

De afgelopen weken heeft Bodify de belangrijkste supplementen voor krachtsporters uitgelicht. Hieruit is gebleken welke supplementen nu écht belangrijk kunnen zijn, maar vooral ook dat heel veel supplementen niet zo belangrijk zijn als dat de grote bedrijven je doen geloven. In deze laatste blog over supplementen worden de overige supplementen benoemd die handig kunnen zijn om toe te voegen, maar die toch al wat minder belangrijk zijn dan de top 4:

 

·         Creatine

·         Vitamine D3

·         Omega 3

·         Cafeïne

 

Multivitamine

Naast het specifieke vitamine D3 kan het in veel gevallen handig zijn om een multivitamine toe te voegen aan je voedingspatroon. Uiteraard is voeding de basis en heeft het voor je gezondheid en sportprestaties grote voordelen om een uitgebalanceerd, gezond voedingspatroon te nuttigen. Toch zullen er situaties zijn waarin het moeilijk wordt om alle benodigde vitamines en mineralen binnen te krijgen, bijvoorbeeld wanneer je een laag vetpercentage wil bereiken. In zulke gevallen kan het verstandig zijn om een multivitamine te supplementeren.

 

Magnesium / ZMA

Een mineraal waar veel mensen een tekort van hebben is magnesium. Er wordt vaak gezegd dat magnesium te vinden is in granen, maar de kwaliteit hiervan is niet al te best. Producten met veel magnesium zoals noten en bepaalde groenten worden daarentegen weer relatief weinig gegeten. Het is mogelijk om voldoende magnesium uit voeding te krijgen, maar een magnesium supplement is een goede optie. Dit kan los genomen worden in de vorm van magnesium citraat, of in combinatie met zink en vitamine B6, in de combinatie ‘ZMA’. Dit heeft positieve invloeden op je gezondheid, waaronder je bloeddruk, insuline gevoeligheid en chronische ontsteking.

 

Beta-alanine

De creatine van de hoge herhalingen’, zo wordt beta-alanine wel eens genoemd. Waar creatine voornamelijk effectief is bij lage herhalingen, heeft beta-alanine meer effect bij hogere herhalingen, denk aan 10 tot 15 reps. Beta-alanine is een van de weinige ingrediënten van de meeste pre-workouts waar je daadwerkelijk iets aan hebt, let hier dus zeker op. Een keerzijde kan een jeukend gevoel zijn waar beta-alanine bekend om staat, dus test eerst met een kleine dosis om te kijken hoe je erop reageert.

 

Supplementen waar je het geld beter niet aan kunt besteden?

In de afgelopen blogs is besproken welke supplementen het nemen waard zijn, maar er zijn natuurlijk ook een hoop supplementen waarvan wordt beweerd dat ze magische effecten hebben, maar die in de praktijk je geld niet waard zijn. Dit is onze top 3!

 

·         Afzonderlijke aminozuren

Leucine, BCAA’s en EAA’s worden vaak gezien als essentieel supplement voor krachtsporters door hun spieropbouwende en spierbeschermende effecten. Helaas hebben aminozuren in de praktijk weinig voordelen wanneer eiwitinname al voldoende blijkt.

 

·         Testosteronboosters

Op een aantal producten na is de categorie testosteronboosters weggegooid geld. Potjes waarop woorden als ‘anabolic’, ‘extreme mass’ en ‘hardcore formule’ staan te glimmen bezorgen je meestal niet meer dan een lichtere portemonnee.

 

·         Koolhydraten

Dextrose, Waxy maize, vitargo en maltodextrine. Dit zijn allemaal namen van zogeheten snelle koolhydraten die maar al te populair zijn onder krachtsporters. Deze koolhydraten worden voor, tijdens of na de training gedronken, vaak in combinatie met eiwit, met als doel om glycogeenvoorraden te herstellen en het anabole effect van eiwit te versterken. Helaas heeft dit allemaal niet het effect wat vaak wordt verwacht en blijkt het weinig anders te doen dan suikers innemen bij iedere andere maaltijd.

Commentaar schrijven

Commentaren: 6
  • #1

    Tami Caruso (maandag, 06 februari 2017 20:30)


    This is really interesting, You're a very skilled blogger. I've joined your feed and look forward to seeking more of your great post. Also, I have shared your website in my social networks!

  • #2

    Rolande Croft (dinsdag, 07 februari 2017 03:16)


    Very nice post. I just stumbled upon your weblog and wished to say that I've really enjoyed surfing around your blog posts. In any case I'll be subscribing to your rss feed and I hope you write again very soon!

  • #3

    Nerissa Seely (donderdag, 09 februari 2017 12:56)


    I'm gone to inform my little brother, that he should also visit this webpage on regular basis to obtain updated from most up-to-date news update.

  • #4

    Joie Hinman (donderdag, 09 februari 2017 21:55)


    Fabulous, what a web site it is! This website provides valuable facts to us, keep it up.

  • #5

    Warner Castillo (vrijdag, 10 februari 2017 05:14)


    Great post. I was checking constantly this blog and I'm inspired! Extremely useful information particularly the remaining part :) I maintain such information much. I was looking for this certain info for a long time. Thank you and best of luck.

  • #6

    Teofila Needleman (vrijdag, 10 februari 2017)


    hey there and thank you for your information � I've definitely picked up something new from right here. I did however expertise some technical issues using this site, as I experienced to reload the site many times previous to I could get it to load correctly. I had been wondering if your web host is OK? Not that I am complaining, but slow loading instances times will very frequently affect your placement in google and could damage your quality score if advertising and marketing with Adwords. Well I'm adding this RSS to my email and can look out for much more of your respective exciting content. Make sure you update this again very soon.