Cafeïne

Miljoenen Nederlanders drinken dagelijks koffie, omdat ze het lekker vinden, omdat het ze wakker houdt, of misschien wel gewoon omdat iedereen het doet. Waar echter weinig bij stil wordt gestaan is dat een belangrijk element van koffie, namelijk cafeïne, een stimulant is die van grote waarde kan zijn voor je prestaties in de sportschool. 

Wat is cafeïne nou precies?

Cafeïne is een stof die natuurlijk voorkomt in met name koffiebonen, thee, energiedrank en in sommige frisdranken. Daarnaast wordt cafeïne ook synthetisch geproduceerd zodat het in poedervorm te gebruiken is. Cafeïne is een stimulerend middel en wordt daarom door miljoenen mensen gedronken om wakker, fit en alert te worden. Het verdringt vermoeidheid en het zorgt ervoor dat je beter presteert. Of je nu mentaal erg scherp moet blijven of de hele dag fysieke arbeid verricht, cafeïne helpt je erbij.

 

En wat heb ik eraan als sporter?

Cafeïne wordt voor verschillende doeleinden gebruikt binnen de sport. Het is een erg populair middel bij mensen die af willen vallen: het zou zorgen voor een hogere vetverbranding en het onderdrukt de honger. De hogere vetverbranding afkomstig door cafeïne is discutabel en zeker niet iets om wonderen van te verwachten, maar in combinatie met de onderdrukkende effecten van honger is het een van de weinige legale middelen die van waarde zijn tijdens een dieet.

 

Voor krachttraining op zich zal cafeïne niet van grote waarde zijn, omdat het weinig invloed heeft op kortdurende inspanningen, maar vooral bij cardio kan cafeïne je een voordeel geven. Wanneer kan cafeïne wél goed van pas komen bij krachttraining? Als je niet op een optimaal tijdstip kunt trainen kan cafeïne je lichaam neurologisch klaarstomen voor de training.

 

Hoeveel neem ik ervan?

Hierbij is het belangrijk om één ding goed te onthouden: cafeïne is verslavend... en niet zo’n klein beetje ook. Dit gaat samen met het feit dat gewenning van de effecten snel optreedt en dat betekent al snel dat cafeïne een steeds kleiner en kleiner effect gaat hebben. De stimulerende effecten van cafeïne kunnen bij overconsumptie juist zorgen voor rusteloosheid, slapeloosheid en algehele vermoeidheid, terwijl men juist probeert dit met cafeïne tegen te gaan. Een lange halfwaardetijd (5 uur) betekent dat een kop koffie gedronken in de namiddag nog voor een groot deel in je bloed zit wanneer je gaat slapen.

 

 

Wat betekent dit nu? Neem cafeïne met mate (1-2 koppen koffie) en bij voorkeur alleen wanneer je er echt baat bij hebt, zoals vóór je training. Hierdoor vermijd je overconsumptie en ervaar je de effecten zoals ze bedoeld zijn. Cafeïne in poedervorm wordt beter door het lichaam opgenomen, dus dit kan een reden zijn om een pre-workout te verkiezen boven de ouderwetse kop koffie. 

Commentaar schrijven

Commentaren: 0