Omega-3

Vet staat regelmatig (onterecht) in een kwaad daglicht. Vet uit voeding zou zorgen voor een toename van lichaamsvet en zou de kans op allerlei aandoeningen verhogen, waaronder hart- en vaatziekten, bloeddruk, cholesterol en tal van andere ziektes. Vaak wordt de indruk gewekt dat vetten geen plaats hebben binnen een gezond voedingspatroon, maar niks is minder waar. Sterker nog, een aantal vetzuren zijn essentieel voor het functioneren van het menselijk lichaam en de nummer #1 daarbij zijn de omega-3 vetzuren, ook wel bekend als Alfa-Linoleenzuur (ALA), Eicosapentaeenzuur (EPA) en Docosahexaeenzuur (DHA).

Wat doen omega-3 vetzuren in het lichaam?

Veel mensen hebben wel eens van omega-3 vetzuren gehoord en zijn zich ervan bewust dat deze positieve effecten hebben voor je gezondheid. Maar wat zijn nu deze effecten van omega-3 vetzuren? Een juiste hoeveelheid omega-3 vetzuren heeft een positief effect tegen cardiovasculaire ziektes (hart- en vaat), kanker, inflammatie en auto-immuunziektes. Dit zijn allemaal geweldige voordelen, maar helaas is het een feit dat het gemiddelde westerse dieet juist precies andersom in elkaar zit. De verhouding omega-6/omega-3 is in Europa veel hoger dan deze zou moeten zijn, waardoor de kans op de hierboven genoemde ziektes juist toeneemt.

 

Naast het verkleinen van de kans op bovenstaande ziektebeelden heeft omega-3 een positieve werking op vrijwel alles in het lichaam, denk aan je hersenen, je huid, je zicht, je zenuwstelsel, je gewrichten en nog talloze andere voordelen. Voor een goede gezondheid is omega-3 dus onmisbaar.

 

Wat heb ik aan omega-3 als krachtsporter?

Naast het feit dat omega-3 erg gezond is, heeft het ook een aantal bijzondere voordelen voor krachtsporters. Zo kunnen omega-3 vetzuren op verschillende manieren bijdragen aan de opbouw van spiermassa en het verhogen van vetverbranding. Omega-3 kan je testosteronproductie verhogen, kan zorgen voor meer spieropbouw na een maaltijd, kan je cortisolwaardes doen afnemen en kan zorgen voor een versneld metabolisme. Dit in combinatie met de eerder genoemde gezondheidsvoordelen maakt oemga-3 voor iedereen, maar vooral ook voor krachtsporters een belangrijk element van je dieet.

 

Hoeveel omega-3 moet ik nemen?

 

Hoeveel omega-3 gesupplementeerd moet worden is grotendeels afhankelijk van hoe je dieet eruit ziet. Omega-3 is meestal verkrijgbaar in de vorm van softgels (1 gram/stuk), een richtlijn is om de aanbevolen dosering (meestal 2 softgels) per dag te nemen, in combinatie met een maaltijd.

Commentaar schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    Lilly Sterling (maandag, 06 februari 2017 16:50)


    When I initially commented I seem to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on each time a comment is added I receive four emails with the same comment. Is there a means you can remove me from that service? Appreciate it!

  • #2

    Keva Fennelly (woensdag, 08 februari 2017 20:37)


    Fine way of describing, and nice paragraph to obtain data concerning my presentation topic, which i am going to convey in college.

  • #3

    Madeline Palmeri (donderdag, 09 februari 2017 00:16)


    Undeniably believe that which you said. Your favorite reason seemed to be at the net the simplest thing to keep in mind of. I say to you, I definitely get irked while people consider worries that they just don't understand about. You controlled to hit the nail upon the highest and outlined out the whole thing with no need side-effects , other people could take a signal. Will probably be again to get more. Thanks